Monday, October 18, 2010

Neno.. neeeennnnoooo...... Neno.....

haa, korang tahu x bunyi ape tu???
iittuu, bunyi siren bomba..
kalo bunyi siren polis cm ne pulaq ek?
bunyi siren ambulance pulaq cm ne??
xsame keR?? huhu..
upps... ala, xkisah la, y penting lbh kurang cm tu la ye bunyinye....


smlm, aku baru je gi kursus asas keselamatan kebakaran...
selame nie, aku amik xtau langsung pasai keselamatan nieh..
y aku tau, aku nk happy2 je gi keje..
gi keje, blk keje.. hari2 dlm mind set aku, itu je..
keje.. keje.. keje...
xterpikir pulaq aku pasai keselamatan kt office nie sume.
bile mind aku td kene basuh ngn pegawai bombe tu,
baru aku nk amik tau.. hehe..


actually, kebakaran xkenal sesiape..
bebile je buleh tjadi kalo kite cuai..
bnyk gk la show2 mengerikan yg ditunjukkan td..
takut weh tgk...
ia benar2 mendatangkan keinsafan terus kt aku..
(tah2, blk nie, nk pi toilet sendiri pn takot.. hehe)
xmustahil perkare2 cm tu leh tjadi kt aku.
wiso2...


Oleh itu, dinasihatkan...
anda perlulan mengamalkan keselamatan dipejabat seperti mana yang disarankan oleh Majikan dan pihak bomba ye..
bukan takat kt office je,
di rumah, di dalam kereta, di pejabat, di pasaraya..
dimana sahaja anda berada..

* JGN Isap rokok kt office..
kkalo berdegil jugak, isap la rokok diluar kwsn office.

*JGN membuat sepah dikwsn pili bomba.
Kalo tetibe terbakar, kn dh buang mase kene bersihkan dulu kwsn tu sblm le gunekan pili bomba.

*JGN gunakan lif untuk melarikan diri ketika kebakaran. sbb kite xpasti lg lif tu selamat digunakan lg or x..

*Pastikan setelah menggunakan barangan elektrik, ditutup suiznya supaya mengelakkan litar pintas.

*Bila berlaku kebakaran, cepat2 keluar dr rumah/office/kereta kerana asap yang terhasil buleh membunuh mangsa dalam masa 3minit sahaja.

*Elakkan dari melakukan perkara yang buleh menyebabkan kebakaran.. like, men bunga api, men mercun.. dll..

*Elakkan sumber api daripada kanak2.. terutama ketika xde letrik. ajar mereka bahawa api itu bukan utk bermain, malah buleh membakar rumah.

*Yang len tu, ang pkr la sendiri ye.. Ang dh besaq.. hehe.. GUD LUCK. =).

1 comment:

  1. aku pun pelik r anim..nape aku komen kat ko..senang je. tp ade gak kat blog membe ku yang xley coment..ish..

    ReplyDelete